Dva roky se Skyrimem
Přidal/a nagasadowcz dne 11. November 2013 01:00:53
Od vydání Skyrimu dnes uběhly přesně dva roky. Dva roky jsou na jednu stranu jako plivnutí do moře a na stranu druhou doba, za kterou se může stát mnohé. A taky že stalo. Dostali jsme hned tři DLC a fůru módů. Právě o těch bude dnešní článek v režii vašich moderátorů Nagy, Liga a Diega. Navnaděni? Čtěte dál!
Novinka
Dobrý den, drazí spolufórané!
Dnes už jsou to dva roky, co vyšla hra, na kterou jsme předtím tak dlouho čekali. Tato hra však jen nedodala impuls RPG hráčskému světu, dala totiž také vzniknout jedné výjimečné komunitě na české internetové scéně. A tou je toto fórum. O tom však více až zítra. Dnes se spolu podíváme na to, co se za dva roky od vydání TES V v jeho světě událo.
POČÁTKY TES V
Když 11. 11. hra vyšla, spousta lidí čekala na půlnoční zahájení prodeje. Mnozí si vzali dovolenou na následující den a nakoupili zásobu energy drinků. České hráče však v mnoha případech přepadla zlost nečekaně střídající nadšení. Hra se musí registrovat přes Steam a to bylo možné až od půlnoci - jenže od americké půlnoci. A tak museli hráči čekat, až k nim tento okamžik se šestihodinovým spožděním dorazí. Ani pak ale ještě neměli vyhráno - servery byly tak přetížené, že se na mnohé nedostalo. Sám si pamatuji, jak jsem si 11. hru kupoval, 12. ráno (asi od 7 hodin) ji nedočkavě instaloval a začal jsem normálně hrát až po obědě kolem jedné odpoledne. Nakonec tohle čekání ale stálo za to!
DOWNLOADABLE CONTENT
V době, kdy už měla spousta hráčů projeto skoro všechno, co se vě hře projet dalo, a jeden před druhým se trumfovali, kolik už mají nahráno hodin (300 tehdy, neklame-li mě paměť, nebylo ničím výjimečným), Bethesda se rozhodla zásobovat nás DLC. Nejdříve to byl Dawnguard, pak Hearthfire a nakonec Dragonborn. Ke shrnutím obsahu jednotlivých DLC vám nabízíme i osobní pohled na ně od našeho moderátora, hráče a přispěvatele Ligose.
DAWNGUARD
První z DLC, Dawnguard, byl vydán 26. června 2012, a to pro X360. Jelikož si Microsoft zaplatil měsíční exkluzivitu pro svou konzoli, PC hráči se rozšíření dočkali až 2. srpna 2012, tj. o 36 dní později. Ani to však na počátku nebylo jisté a majitelé PS3 na tom byli s vyhlídkami ještě podstatně hůř. Ale o tom později, teď už k DG.
DLC Dawnguard přidává do hry dvě významné frakce - vampýry klanu Volkihar a Strážce úsvitu (odtud název DLC - "Dawnguard"). Tyto dvě frakce pochopitelně stojí proti sobě. A o jaký konflikt vlastně jde? Dawnguard je pro DLC vskutku příznačné pojmenování - vampýři chtějí ukončit "tyranii slunce" a to jednoduše tím, že jej zhasnou. Rozhodnou se proto vyhledat Prastarý svitek (čili Elder Scroll), který by jim to umožnil. No a kdo jiný jim v tom má pomoci, či naopak zabránit, než právě hráčova postava - udatný Drakorozený! Je tedy na vás, jak vše dopadne a ke komu se přidáte.
DLC do hry přidává mnohé zajímavé prvky. Mezi nimi jistě dominují dva zcela nové stromy perků (perk trees) pro vampýřího lorda (do kterého se nyní díky DLC můžete proměnit) a pro vlkodlaka (který tak konečně získává i v pokročilejší fázi hry na vyšší obtížnosti možnost rozumného využití). Dále se také objeví nová zbraň - kuše. Tu můžete ovšem získat pouze u Dawnguardu. Za Dawnguard navíc můžete získat obrněného trola. Vampýři těmto výhodám konkurují postavou krásné Serany, u níž mnohé hráče rozhořčilo, že si ji vaše postava nemůže vzít za ženu. DLC také přineslo dlouho očekávané zbraně z dračích kostí, které tak doplňují brnění ze stejného materiálu z původní hry. Nechybí ani nová monstra včetně legendárního draka (Legendary dragon), ledového obra (Frost giant) či chauřího lovce (Chaurus hunter).
Ligos o DLC Dawnguard
Pradávný boj mezi světlem a temnotou. Mezi dobrem a zlem. Na straně jedné lovci, kteří v zájmu ochrany světa "živých" neváhají obětovat své životy, na straně druhé tvorové temnoty, kteří jsou ochotni učinit vše pro zachování svého druhu...
V tomto herním přídavku nejde pouze o tento boj, ale o mnohem víc. Starobylá rasa upířích pánů z klanu Volkihar se totiž dozvěděla o tajemném proroctví, díky němuž by upíři získali navrch. Nejde v něm o nic menšího, než o zaclonění samotného slunce a nastolení věčné temnoty!
Nicméně dávný a ctihodný řád Strážců úsvitu činí vše, aby se to upírům nikdy nepodařilo.
Záleží jen na vás, zda se přidáte na stranu upírů, a získáte tak netušené schopnosti upířích pánů, či se postavíte na stranu "světla" a vstoupíte mezi Strážce úsvitu. Tak jako tak na vás čekají nové světy, noví tvorové a hlavně pořádná dávka napětí a dobrodružství! Takže pokud tento přídavek dosud nevlastníte, neváhejte a pořiďte si ho...
HEARTHFIRE
Následující DLC nese název Hearthfire (tzn. Oheň krbu) a pro X360 bylo vydáno 4. září, zatímco pro PC již tradičně o měsíc později - 4. října 2012.
Toto DLC přidává možnost koupit si pozemek a postavit si na něm vlastní dům. Navíc je možné založit rodinu, jak se patří, a k možnosti sňatku tak přibývá možnost adopce dětí. K jejich dělání se ovšem hráči ani tentokrát nedostanou. Ovšem pozor! Děti si mohou třeba říct i o mazlíčka. To jim sice nemusíte dovolit, ale jednou je to RPG a role-play je zkrátka nedílnou součástí pro každého oddaného hráče, tak si nenechte přerůst rodinné trampoty přes hlavu :)
Jelikož stavbu vlastního domu přineslo již několik módů vytvořených komunitou, bylo toto rozšíření vítaným přídavkem především pro konzolovou komunitu, pro kterou žádné módy neexistují. I tak však DLC přineslo několik zajímavých vymožeností - osobní sluha, vlastní bard, nebo "taxi služba" - tedy vozka přistavený před vaším sídlem. Váš dům navíc může postihnout invaze kolčaváků (skeevers), nájezd banditů, útok obrů apod.
Hearthfire očima Liga Spravedlivého
Skyrim je vskutku chladné a mnohdy nehostinné místo. A nejeden dobrodruh je rád, když má kde složit hlavu a odpočinout si od každodenních strastí. Po celodenním oháněním se mečem či sesílání kouzel není nad to pořádně se najíst, popít něco alkoholu a ulehnout v nějakém hostinci. Nebo ještě lépe - ve vlastním domě. A úplně nejlíp - v domě, který jste si od základů postavili podle svých představ vlastníma rukama.
V tomto herním přídavku jde totiž právě o tohle. Dostanete možnost postavit si své vlastní sídlo, hodné opravdového hrdiny. Toto sídlo si můžete během stavby navrhnout podle svých požadavků.
Vyhovuje vám velká kuchyň, ve které si můžete upéct chléb a uvařit spoustu dobrot? Nebo dáváte přednost rozlehlé knihovně se spoustou polic? Chtěli byste raději pořádnou alchymistickou laboratoř, nebo trofejní místnost, kde byste hrdě vystavovali své úlovky? A co takhle čarodějnická věž, skleník, skladiště či zbrojnice? Žádný problém, postavte si, co vyhovuje vašim představám. Ale pozor! Ač máte na výběr spoustu možností, jak své sídlo postavit, rozhodnutí je konečné a po započetí stavby již nelze plány měnit. Tak rozhodujte pečlivě a pamatujte - dvakrát měř, jednou řež!
Možná se vám vaše sídlo bude zdát poněkud prázdné. Třeba tomu chybí trocha hudby. Co takhle si tedy najmout barda, který vám rád při večeři zahraje?
Jakožto zaneprázdněný člověk, jistě nebudete mít příliš času se o své sídlo náležitě starat. Nezbývá, než si pořídit správce, který se rád ujme všech povinností, a vy si můžete jít s klidem vymetat jeskyně...
Jste pohodlní a dáváte přednost jízdě v kočáru, než abyste se plahočili pěšky? Můžete si najmout vozku, který vás zcela zdarma dopraví i do té nejzapadlejší vísky ve Skyrimu.
Dáváte přednost rodinnému kruhu? Chcete se stát rodičem? Tak proč si neadoptovat jedno z dětí? Navštivte sirotčinec, nebo adoptujte nějakého chudáka z ulice a dítě se vám jistě odmění!
Jak vidno, tento herní přídavek nabízí spoustu možností, jak si hraní Skyrimu ještě více užít, tak neváhejte a hurá na stavbu!
DRAGONBORN
Poslední vydané DLC nese název Dragonborn. Spekulace o existenci tohoto DLC se vyrojily díky souborům v patchi 1.8 a byly následně potvrzeny 5. 11. 2012 vydáním oficiálního traileru. DLC pak vyšlo 4. 12. 2012 pro X360 a následně (tentokrát se zpožděním rovnou dvouměsíčním) 5. 2. 2013 pro PC.
DLC nás zavedlo na místo, které bylo již mnoha hráčům TES série známé, a to díky druhému datadisku k TES III: Morrowind, kterým byl Bloodmoon. Tím místem je ostrov Solstheim, kde se vrátil starý dračí kněz Miraak. Ten disponuje prakticky stejnými dovednostmi jako hráčova postava - jde totiž o prvního Drakorozeného! S pomocí Černé knihy (Black Book) z Apocryphy (tj. oblivionské pláně deadrického prince zakázaného vědění Hermaea Mory), kam se hráč mimochodem také podívá, se Miraak bude pokoušet o ovládnutí Solstheimu. Tedy, nejprve. V plánu má pochopitelně celý Tamriel. No a kdo jiný by ho měl zastavit, než druhý známy Dovakhiin - tedy vy!
DLC přidává vedle nových lokací také nové zbraně a brnění, staronová monstra známá z TES III: Morrowind - Bloodmoon, nová kouzla a dračí řevy, více jak 90 NPC a dokonce i 11 alchymických ingrediencí. Hlavním tahákem byla ale pro mnohé konečně umožněná jízda na letícím drakovi. Nakonec však mnohé zklamala, poněvadž draka nešlo přímo ovládat. Na druhou stranu lze asi jen těžko očekávat, že drak, který už se musí podřídit Dovakhiinovi, si na sebe ještě s radostí nechá připnout otěže. Při letu jde tedy spíše o pokyny a spolupráci než o vyslovenou kontrolu.
Spravedlnost Ligova potřetí
Pokud jste hráli třetí díl série The Elder Scrolls, je velká pravděpodobnost, že z tohoto herního přídavku budete nadšeni stejně jako já. Dostanete totiž možnost navštívit ostrov Solstheim, který se nacházel právě ve výše zmíněném dílu série - konkrétně v DLC Bloodmoon. Tento ostrov je co by kamenem dohodil od Vvardenfellu, důvěrně známé lokace provincie Morrowind.
Ačkoliv se Solstheim po výbuchu Rudé hory (kterou lze spatřit, jak stále chrlí tuny prachu a popela) změnil k nepoznání, prvky z Morrowindu nelze přehlédnout. Ať už jde o faunu a floru, či o hudbu, která vás Solstheimem doprovází, vše připomíná právě Morrowind a já se neubránil jistému pocitu nostalgie. A o co v tomto přídavku jde?
Především musíte zhatit plány jistého Miraaka - pradávného dračího kněze a prvního z Drakorozených. Právě on kdysi vládl ostrovu Solstheim a nyní se pokouší tento svět ovládnout znovu. Je jen na vás, zda se mu to podaří. Pokud se rozhodnete se mu postavit, budete mít o zábavu postaráno. Ať už jde o let na drakovi, nebo o návštěvu jedné z plání Zapomnění, vše vám příjemně zpestří herní chvilky...
NENÍ VŠECHNO ZLATO, CO V BETHESDĚ SE VYTVOŘÍ
Již výše jsem zmínil určité problémy s vydáním DLC. Ty se nejvíce dotkly PS3 hráčů. Kvůli technickým problémům Bethesda neustále odkládala vydání DLC pro PS3. Nakonec se tedy stalo, že když už hráči přestaly doufat, vydání DLC bylo konečně oznámeno. Ovšem dočkaly se až po vydání toho posledního pro obě ostatní platformy. Dragonborn tak vyšel až 12 února 2013, následoval Hearthfire 19. února a po něm konečně i původně první Dawnguard 26. února. Jako omluvu alespoň Bethesda zařídila na stažitelný obsah padesátiprocentní slevu.
Toto však nebyl jediný negativní povyk kolem DLC. První totiž přišla s Dawnguardem a jeho vydáním na PC. Oficiálně byl totiž ohlášen pouze pro X360, a když se PC a PS3 hráči po uplynutí 30denní exkluzivity pro tuto konzoli začali dožadovat vydání, bylo jim ze strany Bethesdy oznámeno, že DLC v první řadě vůbec pro tyto dvě zbylé platformy nebylo ohlášeno. Hráči byli tehdy nesmírně pobouřeni. Jen si vzpomeňte, vy, kdo jste tu byli, jak to zahýbalo se zdejší komunitou. Nakonec jsme se ale všichni dočkali.
KONEC DOBRÝ... ALLES GUTE!
A to už je ode mě i od Liga vše. Naše komunita však čítá mnoho milovníků módu a pro takové se teď slova ujme náš módový guru a jeden z moderátorů Diego.
Zdroje: UESP
ELDER SROLLS WIKI
WIKIPEDIA
MÓDY PODLE DIEGA
Esbern Sound Fix
Všichni ho známe, všichni ho nenávidíme, tedy až do chvíle, kdy vznikl tento opravný mód. Opravuje totiž závažnou chybu. Pokud Esberna neslyšíte a jeho dialogy jsou moc rychlé, tato záplata to opraví spolehlivě. Po aplikování módu se Esbern choval i normálněji, prostě už není takový nemotora. Komu Esbern leze na nervy, nechť si ho stáhne. Dopřejte konečně nervům klid...
Crimson Tide - Blood
Dejte bitevní vřavě správný náboj přidáním krve, která pak bude stříkat všude kolem. Tento mód Vám totiž změní textury krve k lepšímu, změní jim vzhled, dodá jim lesk a bude víc vidět při soubojích.
Winter is Coming
Zima přichází! I tak lze charakterizovat tento mód, který do hry přináší něco na zahřátí. Totiž kožešinové pláště a kapuce se jistě budou hodit nejednomu cestovateli potulujícímu se po horách Skyrimu. Můžete je klidně vyrábět, ale dají se najít i u zabitých nepřátel. Výroba je celkem zábavná; ty nejlepší věci si ale jen tak z fleku neuděláte, ovšem ty lehčí už ano. Na ty těžší je potřeba více vzácných ingrediencí. K dispozici jsou i kapuce, které se dělí na brnění lehké a těžké, tudíž mají ochranné statistiky. Proč mrznout, když se můžete zahřát?
Cloaks of Skyrim
Nebo-li "Pláště ve Skyrimu" nabízí výrobu stylových plášťů na záda. Každá provincie má svůj zvláštní druh pláště, dokonce i Zapřísáhlí mají své druhy plášťů nebo Dračí kněží. Bouřné hávy i Císařská legie mají také své druhy plášťů. Na těchto dvou frakcích je můžete vidět při jejich vzájemných bitvách. Pláště jdou samozřejmě i vyrobit, ale lze je nalézt i u poražených nepřátel.
Bags and Pouches - Bandolier
Umožňuje výrobu malých kapsiček a, ať už vám budou viset u pasu nebo přes záda, přidají na hezčím vzhledu a hlavně zvyšují nosnost, kterou postava disponuje. Dají se i kombinovat, takže svou nosnost můžete zvýšit i několikanásobně.
Crafting complete
Podle názvu již každý asi ví, o co se jedná. Můžete vyrábět to, co chybělo dřív v původní hře. Například: róby mágů, šperháky, uniformy stráží, zbraně a zbroje Zapřísáhlých a mnoho dalšího... Suroviny jsou většinou lehce k mání, takže výroba téměř každé věci je jednoduchá.
Omegared99 - Armor Compilation
Tento výborný mód přidává do hry možnost si vyrobit, až několik desítek skvěle vypadajících brnění. Ať už potřebujete brnění pro lukostřelce či bojovníka s obouručákem, zde si určitě vybere každý.
Warzones - Civil Unrest
Chcete si zabojovat proti Bouřným hávům nebo Císařským legiím? Tento mód do hry přidá souboje Legie s Bouřnými hávy, do nichž se může každý připojit a pobít obě frakce, nebo může bojovat za jednu z nich a druhou smést z povrchu zemského. Bojiště mají pevně daná místa a po delší (herní) době se obnovují, takže můžete zažít stejnou bitvu znovu a znovu. Navíc přidá pár uniforem, zejména na straně Hávů.
Wars in Skyrim
Tenhle výtvor je snad jeden z nejlepších módů, protože odteď se po divočině Skyrimu budou více potulovat banditi, pavouci, obři s mamuty na procházce (pozor ať vás nezašlápnou!), daedry, nekromanti a další ohavnosti. Jednoduše řečeno to zvyšuje tzv. respawn nepřátel. Někteří se původně ve hře volně nevyskytovali, ale tento mód je přidá. S tímto módem už není Skyrim tak prázdný, když cestujete, protože každou chvilku někoho či něco potkáte. Prostě lahůdka!
Amazing Follower Tweaks
Tento šikovný mód umožňuje mít s sebou na cestách až pět společníků. Už vás nic neomezuje, můžete mít s sebou třeba jen jednoho nebo rovnou pět spolubojovníků. Což se někdy hodí, třeba proti velkému kvantu nepřátel, jež sami nezvládnete... Nebo se hodí i jako nosní velbloudi.
...a závěrem bych podotkl
A teď už je to opravdu vše. Doufáme, že jste si s námi rádi zavzpomínali na dva roky, které od vydání naší milované hry uběhly. Možná jste dokonce i narazili na něco, co jste ještě nevěděli. Ať tak či tak, děkujeme vám za pozornost a ať vám Skyrim jede jako po másle!
Napsali Naga, Ligos a Diego.
Opravil, upravil a sjednotil Naga.