Construction Set Tutoriál - díl 1
Přidal/a Scarcz dne 24. July 2011 23:34:23
Mohu vám přesně popsat tu chvíli, ve které jsem se rozhodl vyzkoušet Construction Set. Stalo se ze začátku hry, když jsem cestoval z Weynon Priory do Cloud Ruler Temple. Vše pro mě bylo nové a tak jsem si cestu na koni užíval. Jak jsme pokračovali do hor po Orange Road vjeli jsme na most a já se podíval do prava. Výhled na Imperial City a dál přes Upper Niben a Bravil do dáli mi vzal dech. Řekl jsem si že tady chci bydlet.
Přestože okolí skýtalo jen několik kamenů a místní flóru, já jsem si zde představoval krásné sídlo s malou vesničkou. Tolik jsem to chtěl, že jsem začal na netu hledat mód, který by něco takového do hry přidával. Bohužel žádný mód nenaplnil mé představy a tak jsem se rozhodl si mód udělat sám.
Jak si můžete udělat také vlastní mód najdete v této novince
Novinka

Po dlouhé době vás konečně vítám u prvního dílu Tutoriálu pro Oblivion Construction Set.
Snažil jsem se splodit Tutoriál, který by byl dostatečně srozumitelný, začínal od začátku a zároveň čtenáře naučil dělat vlastní módy. Záhy jsem ale narazil na problém. Mé znalosti Construction Setu nebyli natolik rozsáhlé abych něco takového dokázal vytvořit, navíc to vytvořilo již několik lidí přede mnou. Ovšem všechny Tutoriály co jsem našel v češtine počítali již s nějakými znalostmi a moc jich nebylo. Proto zde budu překládat Tutorial od Toma Dawsona ze stránek cs.elderscrolls.com Doufám že uchýlení k pouhému překladu, namísto vytvoření vlastní práce mi umožní představit vám kvalitní Tutoriál a zároveň mi dá dostatek času pro Infernal City atd....
Takže se do toho pusťme.

Úvod



Mohu vám přesně popsat tu chvíli, ve které jsem se rozhodl vyzkoušet Construction Set. Stalo se ze začátku hry, když jsem cestoval z Weynon Priory do Cloud Ruler Temple. Vše pro mě bylo nové a tak jsem si cestu na koni užíval. Jak jsme pokračovali do hor po Orange Road vjeli jsme na most a já se podíval do prava. Výhled na Imperial City a dál přes Upper Niben a Bravil do dáli mi vzal dech. Řekl jsem si že tady chci bydlet.
Přestože okolí skýtalo jen několik kamenů a místní flóru, já jsem si zde představoval krásné sídlo s malou vesničkou. Tolik jsem to chtěl, že jsem začal na netu hledat mód, který by něco takového do hry přidával. Bohužel žádný mód nenaplnil mé představy a tak jsem se rozhodl si mód udělat sám.
První si stáhněte Construction Set v 1.2 a vhodný bude i nejnovější patch pro Oblivion. Ještě než zapneme CS si zapněte hru a dostaňte se do Weye. Je to malá lokace na druhé straně mostu vedoucího z Imperial City. Ve skutečnosti je jedno kde budete experimentovat, ale bylo by vhodné, abychom všichni pracovali se stejným místem.
Když vejdete do místní hospody, všimněte si, že se neotevřou dveře, ale objeví se vám načítací obrazovka. Hra se skládá z mnoha oddělených lokací, které se v CS jmenujou worlds a dveře které jste použili, byl ve skutečnosti teleport. Když jste ho aktivovali, tak oznámil hře, že se chcete přemístit z exteriéru do určitého interiéru. Budova kterou můžete vidět zvenku je totiž jen prázdný model domu. Interiér je naprosto nezávislý na místě, z kterého jste se do něj dostali a tudíž můžete do budovy, která se zvenku jeví jako malá chatička, umístit ohromný palác.
Exteriér je v Cyrodilu rozdělen na mnoho buněk. Tyto buňky na sebe navazují a vytvářejí tak ucelený svět. Když přecházíte do jiné buňky poznáte to podle rychlého loadingu. Na venkovní buňky se ale zaměříme později, zpořátku se budeme soustředit na interiéry.
Ještě před vypnutím hry se porozhlédněte po hospodě a prohlídněte si věci co jsou na stolech, v první lekci je budeme upravovat.
Uložte si hru, vypněte Oblivion a zapněte CS.

Druhy používaných souborů


V tomto tutoriálu se budeme zabývat pouze třemi druhy souborů.
.esm
.esp
.nif

K tomu, aby mód fungoval potřebujeme mít 3 věci. Soubor který budeme měnit. Ten se nazývá Elder Scrolls master file, neboli .esm. Z těchto souborů budeme potřebovat pouze Oblivion master file (Oblivion.esm), který se nachází ve složce Data, ale CS si ho najde sám. Drtivé většině módů stačí jako master file, právě Oblivion.esm.
Dále budeme potřebovat Elder Scrolls PLUG-IN, neboli .esp. To je soubor s naším módem. Když začínáte tvořit mód, tak tento soubor nepotřebujete, ten se vytvoří ve chvíli kdy si svojí práci uložíte. Když pak budete chtít pokračovat v práci na některém módu, budete ho muset ozančit jako active file. Tím řeknete CS, že má všechny změny zapisovat do tohoto módu.
V poslední řadě budete potřebovat objekty, které budete používat. Ty se nalézají v souborech s příponou .nif - NetImmerse File format. Hra má v sobě již zabudovány tisíce těchto objektů, které můžeme používat v našem módu. Zatím nám tedy stačí jen to, že víme že tyto soubory existují.
CS nabízí zkušeným módařům rozsáhlé možnosti, ale pro začátečníky, může být mnohdy nesrozumitelný. První věc kterou ale musíme udělat vždy, je dát CS vědět, které .esm a .esp soubory budeme používat.
Nahoře si tedy otevřete File menu a tam vyberte hned první položku Data. Otevře se okno ve kterém jsou všechny .esm a .esp soubory. Tudíž hra, všechny módy a datadisky, které máme nainstalované. Zaškrtněte Oblivion.esm a v případě, že budete chtít používat i nějaké módy, tak zaškrtněte i je. Pamatujte ovšem na to, že váš mód pak ke své správné funkci bude tyto módy vyžadovat. My prozatím žádný další módy potřebovat nebudeme a tak jen Klikněte na OK a odklikněte upozornění že jste nenastavili žádný active file. Až budete chtít pokračovat v práci na nějakém pluginu, nastavíte ho jako active file za pomocí talčítka Set as Active File. Po odkliknutí se začne vše načítat. To může trvat nějakou dobu a mohou na vás vyskočit různá okna, která jen odklikněte.

Okna v Construction Set


Nyní byste měli vidět tři okna. object window, render window a cell wiev window. Ostatní okna můžete otevřít za pomocí View menu. V cell wiew window si můžeme najít jednostlivé buňky, které se nám po vybrání zobrazí v render window, kde do nich můžeme dávat objekty z object window.

Object Window


Object window obsahuje seznam všech objektů ve hře. Ty jsou rozděleny do kategorií, podle jejich funkce. Jednotlivé kategorie si přiblížíme později.

Cell View Window


V levé části cell view window najdeme seznam všech buněk (cell) ve hře. V pravé části není nic, dokud nezvolíme některou buňku. Buňka může obsahovat interiér nějakého baráku, jeskyni, nebo třeba kus Cyrodilu.
Rozvírací seznam v horní části obsahuje seznam světů. (wrolds. Každé město má svůj „svět“, také tam spadají různé jiné lokace, jako třeba snový svět, či svět v obrazu. Dále tam najdeme všechny interiéry a celý Cyrodil (ten je tam označen jako Tamriel)) Na tyto světy se podíváme později. Nyní se podívejte na různé buňky a všimejte si toho, jak se mění obsah pravé části. Poté si ve World space najděte Interiors.
Když kliknete hned na první buňku, měl by to být Abandones Mine, měli byste vidět v pravé části seznam objektů. Zde se totiž nacházejí všechny objekty, které jsou v buňce.
Nyní si najděte buňku s názvem WawnetInn Tavern. Doporučuji zmáčknout W, aby se vám našli všechny buňky od W. Když na buňku dvakrát kliknete, zobrazí se vám vnitřek hospody v Render Window.

Render Window


V render window se vám bude zobrazovat svět a budete všechno dávat dohromady.
Nyní máte v render window malý náhled na hospodu. Asi si budete muset přiblížit pohled, toho docílíte kolečkem myši, ale pozor, kolečkem se přiblížíte po velkých skocích. Pro citlivější přibližování použijte V + pohyb myší
Naučit se lehce pohybovat v render window je základ k tvorbě jakýchkoliv módů.
Abyste dali do světa nějaký objekt, prostě ho přetáhněte z object window do Render window.
Je opravdu důležité, abyste se dokázali pohodlně pohybovat v render widnow a naučili se hýbat s předměty. Domívám se že právě to je jeden z hlavních důvodů, proč mnoho módařů skončí s tvorbou módů, ještě dříve než začnou. Což je škoda, protože čím více móderů bude, tím více bude módů, které udělají herní prostředí zajímavější. Takže to hlavně nevzdávejte.
Problém nastává s tím, že hra je plně 3D a naše obrazovka je 2D (v dnešní době, již být nemusí a musím se přiznat, že představa dělání pluginů se 3D obrazovkou a třeba kinectem je lákavá) takže se budeme muset pohybovat do leva a do prava (osa Y), do předu a do zadu (osa X), nahoru a dolu (osa Z). Nicméně myš se může pohybovat jen dvěma směry.
Intuice nám říká že by jsme se měli moct pohybovat po osách Y a Z, ale pravda je že se můžeme pohybovat po osách X a Y. Pro pohyb objektů po ose Z musíme k pohybu myší držet klávesu Z.
V Render window musíte dobře zvládat těchto 5 čiností:

1) Pohybovat s kamerou


První klikněte někam do prázdného šedého pole. To zajistí, že nebudete mít označený žádný objekt. Toho také můžete docílit klávesou D. Odznačit objekty doporučuji vždy, když chcete pohybovat s kamerou, vyhnete se tak omylům, kdy místo kamerou pohnete objektem.
Nyní klikněte na hospodu. Kolem ní se objeví malý barevný kvádr. Ten určuje reálné hranice objektu. Když ve hře strčíte do nějakého menšího objektu a on spadne, znamená to že jste se dostali do kontaktu s tímto kvádrem.
Když dvakrát kliknete na objekt otevře se vám okno s informacemi o objektu. V prostřed okna jsou informace o pozici objektu. Jsou tam X, Y a Zetové souřadnice a také číselné hodnoty rotace, ale nastavovat pozici objektu ručním zadáním souřadnic budeme málokdy.
Když chcete kamerou pohybovat držte při pohybu myší prostřední tlačítko myši (kolečko), nebo mezerník.
Klávesou A můžete zapnout, nebo vypnout osvětlení. Jedná se o velmi užitečnou věc, když pracujete v interiérech.

2) Rotace kamery


Abyste mohli otáčet kamerou musíte stisknout při pohybu myší Shift. Kamera se vždy otáčí okolo zvoleného objektu. Pokud nemáte žádný objekt zvolený, tak se kamera otáčí na místě.

3) Vycentrování kamery


Když máte označený objekt, tak na něj vycentrujete kameru klávesou C.

4) Zoom


Přibližujete kolečkem a nebo klávesou V + pohyb myší.
Když si označíte objekt a zmáčknete T, tak se kamera nastaví přesně nad objekt a vy vidíte objekt zhora.

5) manipulace s objekty


Levým tlačítkem myši můžete pohybovat objekty po ose X a Y. Doporučuji tento pohyb v kombinaci s pohledem zhora (T). Ujistěte se že nemáte nahoře zakliklou ikonku s mřížkou, objekty by pak skákali po velkých kusech. Nyní si označte nějaký objekt na stole, dejte si pohled zhora a pohněte s ním na druhý konec stolu.
Tímto jste v podstatě udělali první mód.

Ostatní užitečné funkce


mazání a vyjmutí předmětu


Mazat předměty můžete klasicky tak, že si předmět označíte a smažete ho klávesou Delete, nebo si předmět najdete v seznamu v pravé části Cell view window, kliknete na něj pravým tlačítkem a dáte delete. Takto smazané předměty, ale nelze vrátit šipkou zpět v horní části CS.
Vyjmout předměty můžete přes cell view window nebo klávesou ctrl + x, vložíte je ctrl + v

Označení více předmětů


Více předmětů můžete buď označit tak, že táhnete myší se stisknutým levým tlačítkem, nebo klikáte na objekty se zmáčklou klávesou ctrl.

Změna velikosti předmětu


Označte předmět, držte S a se zmáčklým levým tlačítkem táhněte myší nahoru, nebo dolu. Táké můžete nastavit velikost ručně. Dvakrát klikněte na objekt a v okně, tkeré se vám objeví můžete upravit číslo v kolonce scale. Upravovat takto jde snad vše, včetně NPC (Koho teď napadla taková hovadina, jako udělat plugin v zemi obrů a trpaslíků, tak nechť si je vědom toho, že mě to napadlo první :) (scarcz))

Další důležité věci


Vytvoření nové, prázdné buňky


Metoda 1:
1. v cell view window vyberte Interiors
2. najděte buňku s názvem „TestQuest01
3. klikněte na ní pravým tlačítkem a zvolte „Duplicate cell
4. Nová buňka se objeví hned pod tou starou.
5. Označte jí, klikněte na ní znovu, chvíli počkejte a změňte její jméno
Metoda 2:
1. nahoře v CS otevřete World a dejte Cells
2. ve World Space dejte Interiors
3. klikněte do názvů buněk pravým tlačítkem a dejte New
4. zadejte nové jméno a potvrďte

Vytvoření nového objektu


Opět existují dvě metody, jak vytvořit nový objekt.
1. Pokud máte model v .nif souboru a ikonu objektu, můžete vytvořit zcela nový objekt.
2. Pokud to nemáte, můžete přejmenovat existující objekt.

Nový objekt:
1. v object window si najděte kategorii, do které chcete zařadit nový objekt
2. zmáčkněte insert, nebo klikněte mezi objekty pravým tlačítkem a dejte New
3. Zde vyplňte jméno a cestu kde máte soubor s modelem uložený.
Přejmenování objektu
1. Vyberte objekt v object window
2. dvakrát na něj klikněte
3. změňte ID
4. potvrďte a odklikněte následujcí hlášku jako OK

Když na objekt v object window dvakrát kliknete můžete mu upravovat parametry (cenu, útok zbraní, obranu brňení, váhu atd...

Práce s objekty


Jako závěrečnou část této lekce, si ukážeme jak přidat vlastní objekty a správně je umístit.
Když jsem začínal s módama, tak umísťování předmětů, byla nejvíce frustrujcí činnost, ale musím uznat že je jedna z nejdůležitějších. Vždyť právě o tom většina módů je. Přidává do hry něco, co tam nebylo.
Nyní vymažte všechny věci na některém ze stolů. Pokud jste omylem vymazali i stůl, tak to můžete zkratkou ctrl + Z napravit. Ctrl + Z je velmi užitečná zkratka, jelikož vrací zpět vaše změny.

Přidání a umístění objektů


Přesuneme se na object window. První zjistíme že je tam hrozně moc věcí, ale nebojte se, časem se v nich vyznáte a zapamatujete si umístění a jména nejpoužívanějších objektů.
Všechny objekty jsou rozřazeny do kategorií, podle jejich využití a dále třeba podle materiálu atd... Containrs například obsahují všechny krabice, truhly atd... Magic zase obsahuje lektvary, kouzla atd...
My si najdeme MiscItem, které se skrývá v Items. MiscItem obsahuje všechny ty bezcené kravinky, co jsou jen pro ozdobu. Talíře, misky, poháry... Orientaci v tomto ohromném množství předmětů vám ušetří jen jejich názvy. Těm časem přijdete na kloub. Pro začátek vám řeknu , že dost předmětů se dělí na LowerClass, MiddleClass, UpperClass, Lower, Middle, nebo Upper, podle jejich cenosti (od nejméně cenných, po ty nejcennější) My si najdeme LowerClassPlate01 neboli obyčejný talíř a přetáhneme ho do render window. Pro snžší najití, můžeme nahoře v edit menu, dát find text, nevýhodou je, že odtud nemůžete objekt přetáhnout do render Window. Když hledáme nějaký předmět, doporučuji si nahoře v CS v menu View najít preview window, kde se nám zobrazí vybraný objekt a nemusíme ho na slepo házet do render window.
Před přetáhnutím je dobré označit si stůl, na který chceme talíř umístit a dát si pohled zhora.
Nyní můžeme myší talíř umístit na stůl, nebo použít jednu z následujcích metod, které to velmi ulehčují. Doporučuji se naučit všechny čtyři, jelikož každá najde občas využití.

1. za pomoci myši


Klasicky objekt chytnete a myší ho umístíte. Dívejte se přitom na barevný kvádr kolem objektu. Právě ten musí ležet na stole, talíř samotný se bude trochu vznášet. Myší budete ale umísťovat spíše věci na zeď atd...

2. manuální metoda


Jedná se o to, že si rozkliknete nějaký objekt na stole a zkopírujete potřebné souřadnice, do souřadnic vašeho nového objektu. Takto můžete dva objekty snadno dostat do stejné výšky.

3. „padající“ příkaz


Při umísťování objektů existuje jedna opravdu užitečná klávesa a to sice klávesa F. Když označíte objekt a stiknete F, tak objekt klesne dolů a zastaví se až ve chvíli, kdy narazí na jiný objekt.
Když dáváte objekty do místnosti, začínejte od spoda. První dejte koberce, pak stoly atd...

4. zkopírování již umístěného objektu


Poslední technika spočívá v tom, že si najdete objekt, který již leží na stole, označíte ho a zkratkou ctrl + D ho zkopírujete. Objekty se budou navzájem překrývat, takže jeden označte a přesuňte ho, kam potřebujete.

Rotace objektu


Rotace objektu je také velmi důležitá. Docílíme jí tak, že označíme objekt a se stisknutým pravým tlačítkem táhneme myší. Takto se ovšem otáčí objekt jen po ose Z. Pro otáčení po dalších osách, stiskneme navíc klávesu X pro osu X, nebo Z pro osu Y (tady asi dělá trochu bordel aj vs. cz klavesnice, jinak nevím proč to tak je. Možná si jen pletu osy)
Nebo můžeme opět použít okno objektu, kde vyplníme hodnotu rotace ručně (hodí se hlavně když chceme rotovat např.: o 90° atd...)

Test módu


Když už máte vše potřebné, uložte mód pod nějakým jménem. Mód se automaticky uloží do Data Files a tak jen stačí zaškrtnout váš mód v herních modulech v menu hry. Poté spusťte hru a načtěte si jí tam, kde jste v Wawnet Inn, nebo se tam co nejrychleji dostaňte a prohlídněte si svojí práci.
K napravení změn, jednoduše vypněte mód.
Tak a je to. Právě jste dokončili váš první mód. Je sice naprosto bezvýznamný, ale hlavní je to, že jste se naučili pohybovat v CS.

Shrnutí klávesový zkratek


Kamera:


kolečko myši + pohyb myší = pohyb
mezerník + pohyb myší = pohyb
shift + pohyb myší = rotace
kolečko myši = zoom
V + pohyb myší = jemnější zoom
C = vycentrování kamery na objekt
T = pohled zhora na objekt

Objekt:


Levé tlačítko + pohyb myší = pohyb po ose X a Y
Z + levé tlačítko = pohyb po ose Z
X +levé tlačítko = pohyb po ose X
Y + levé tlačítko = pohyb po ose Y
S + pohyb myší = změna velikosti
pravé tlačítko + pohyb myší = rotace po ose Z
Z + pravé tlačítko + pohyb myší= rotace po ose Y
X + pravé tlačítko + pohyb myší = rotace po ose X
D = odznačí všechny označené objekty
F = nechá objekt „spadnout“
CTRL + X = vyjme objekt
CTRL + C = zkopíruje objekt
CTRL + V = vloží objekt
CTRL + D =zduplikuje objekt
CTRL + levé tlačítko = vybere více objektů

Ostatní:


A = zapne / vypne osvětleníl


Prosím vyjádřete se pak v komentářích, jak vám to přišlo srozumitelný a jestli se mám snažit další díly zestručnit, nebo naopak se ještě více soustředit na detaily. děkuji