Název novinky: The Elder Scrolls V: Skyrim - Česká fansite :: 100+ důvodů proč Dan Vávra nesnáší Skyrim

Přidal Eles dne 06.01.2012 21:51
#76

K tomuhle tématu se taky po asi 50ti hodinách ve Skyrimi musim vyjádřit. Vávra vystihl skvěle ten hlavní problém: Skyrim je jako jako jednookej mezi slepýma. Žádné pořádné open-world RPG řadu let neexistuje. DA je lineár, ME lineár, i Zaklínač. Éra Gothiků pryč a Risen jen takovej odvárek, navíc příběhem sešněrovanej.

Takže Skyrim kraluje v oblasti, kde neexistuje konkurence - to není zas tak těžké.
Uznávám, že mě bavil docela dlouho, uznávám, že neni mnoho her, které zabaví 50 hodin. Ale musim souhlasit, že Skyrim je tak nedotažený, až tak bolí. Desítky hodin jsem trávil u každého dílu série počínaje Arénou. Až do Morrowindu laťka stoupala a pak se zasekla. Grafika to nenahoní.

Je toho tolik, co by mohlo být lepší, desítky zlepšení, které by přitom nedaly žádnou velkou práci a po kterých hráči volají léta. Bethesda je ignoruje. Dovi mi víceméně mluví v předchozích komentářích z duše. Vávra to vyhrotil do extrému, to ano, ale pravdu má v hodně bodech.
Vůbec největší provar Skyrimu (týká se pochopitelně i Oblivionu), který jsou pro mě naprosto nepochopitelný - level scaling. Oblivion ho ukázal v nejčistší a nejhorší podobě jaká jde, a skoro tím hru zničil. Nepochopitelné rozhodnutí, moddeři to zachránili. A pak, po letech, je to tu znovu. Jen se dal občas strop.
To nelze nijak obhájit, jde o hnusnou lenost a simplexnost. Zase ten nesmysl, kdy na 5tem levelu nezavadim o sklenenou zbran, ani kdybych se postavil na hlavu, zatimco na 40tem padaj ebonove vsude okolo a jsou v každé truhle. Je jedno jestli jsem na 10tem nebo 30tem, budu mit prakticky totozne problemy ve vybranem dungeonu.
Kdyby misto zcela zbytečného a ubohého scriptování každé postavy zvaném dříve Radiant AI (8:00 jde sekat drivi, 12:00 jde domu a obedva, 14:00 zpatky na drevo, 20:00 jde domu, veceri a spi) nastavili level NPC a natvrdo urcili co ma na sobe, vratili by to hlavni - smysluplnost povyšování.

Další věc, která trestuhodně není využita - reakce na dění ve světě. Když už ty radiant AI NPC mají stále stejné kecy, mohla by alespoň existovat předdefinovaná škála v závislosti na nějaké "slovutonosti" hlavní postavy. K čemu se stát arcimágem, když to nemá žádnou odezvu? K čemu se pak vlastně pachtit v guildách? Odezvu to ve světě nemá, a že vydělám peníze? To můžu i jinak. Jako kdybych byl duch a pohyboval se v jiné dimenzi.

Povyšování skillů by taky mělo doznat změny. Nejde se držet jak klíště stále stejného systému, kdy se povyšuje jen to, co se používá, pokud se ty skilly oklešťují. V Morrowindu se člověk vypravil na quest a už jenom tím, že běžel, někde vyskočil, a zakouzlil světlo ve tmě - povyšoval. Ve Skyrimu ale běhání a skákání už není, a v noci či v jeskyni je vidět jak ve dne. Pokud jdu někam jen něco sbírat nebo zabít jednu postavu, neplyne pro mě z toho vůbec nic. No neotrávilo by to? Tohle neměla Bethesda připustit. Když už zredukovala skilly, měla se zamyslet a třeba přidal exp za vyřešený quest.

Pominu dementní a zbytečné koně, nevyvážené plížení či kradení, hrozné animace, bugy, zoufalý systém povyšování některých skillů...pominu všechno, jen kdyby zachovali to RPG. Ten pocit z povyšování, které způsobí, že se hráč cítí s každou úrovní silnější. Ten pocit, kdy náhodou či s vypětím všech sil získá v časné fázi hraní silné brnění, které ale bude vzácné i za 30 levelů. Pocit zadostiučinění, kdy původně drzé NPC padne před hráčem na kolena do prachu (obrazně).

Nepřipadá mi, že chci moc, ale symptomatické je, že např. Mount and Blade má tenhle RPG feeling daleko silnější než Skyrim. Tak cítíte jak sílíte a není to tím, že by zbraně dávaly 20ti násobná zranění. Dostal jsem se ve Skyrimu na nějaký 40 level, zjistil (na nejtěžší obtížnost) že s plížením a probodáváním můžu zabít koho chci, a naopak při boji tváří v tvář mám stále stejné potíže/nepotíže jako na jakémkoliv jiném levelu. Že dungeony jsou stejné a nudné, a zajímavý quest tak jeden z 10ti. Že svět nereaguje (nebo jen minimálně na moje činy), i když zabiju Císaře nebo 20 draků či se stanu arcimágem. Že draci respawnujou o 106 a ze zprvu výtečné unikátní kreatůry se stává obtížný hmyz. Že nemůžu dostat lepší věci než mi padají na každém kroku, leda bych ukoval1000 dýk a smíchal 10000 lektvarů a pak si vyráběl vlastní. Proč bych to ale vůbec dělal, když už takhle nemám žádné větší problémy?

Sorry, Skyrim je sice "nejlepší open-world RPG" dneška, ale objektivně pouhý nadprůměr a už se k němu asi nikdy nevrátím.